I det här exemplet har jag skapat ett antal felkoder. Inte
sällan finns det en sträng som är tämligen lika medan det finns en avvikande
kombination av tecken någonstans. I exemplet jag har skapat är den gemensamma
strängen omgiven av lite slumpmässiga siffror. Det ser inte helt olikt ut från
verkligheten faktiskt.
Nu vill jag kunna pivotera det där. Men eftersom det är
tilldynes en enda röra måste jag ordna reda ur kaoset. Jag brukar göra så här.
- Först tar jag reda på de statiska strängerna som
finns i mitt data
· - Sedan ordnar jag det med att skriva en och en av
dessa stränger överst i kolumnerna till höger.
Det blir ungefär så här:
Nästa steg blir att skapa en formel som tala om vilka rader
som ska ingå i varje kolumn. Vi vill alltås indikera alla rader som innhåller ”Fel
Siffror” i kolumn B etc. Enbart en IF formel hjälper oss inte eftersom den då
kommer att leta exakt efter ”Fel Siffor” och inte få en enda träff. Formeln =IF(A2=B1;TRUE;FALSE)
där vi jämför A2 med B1 måste därför utökas och förändras lite.
Först lägger vi till SEARCH i formeln. Det är en funktion
som leter inne i texten efter en textsträng vi säger åt den att leta efter. I
det här fallet innehållet i B1.
=IF(SEARCH(B1;A2);TRUE;FALSE)
ger oss värdet True om värdet i B1 finns i A2. Men för att kunna fylla formeln
till höger och nedåt måste vi lägga in lite $ i formeln. Dollartecken låser relativa
formler till absoluta. Vi sätter markören mitt i vår cell referens och trycker
på F4. Nu kommer vi att bläddra genom tre val: $B$1, B$1 och $B1. Beroende på
hur vi vill låsa cellen som väljer vi ett av dessa. $B$1 motsvarar den exakta
cellen hur vi än fyller formeln i de andra fälten. B$1 behåller formeln på
första raden och $B1 i första kolumnen.
I det här fallet vill vi behålla oss på första raden och
första kolumen när vi fyller ut formeln. Det blir alltså =IF(SEARCH(B$1;$A2);TRUE;FALSE). Vi
får ett resultat som ser ut i den här stilen. Det vill vi förstås snygga till
och se till att vi kan räkna på värdena.
Istället för TRUE och FALSE ändrar vi till wn 1a för true. =IF(SEARCH(B$1;$A2);1;FALSE). FALSE skulle vi egentligen kunna
plocka bort men eftersom jag gillar att ha alla valen kvar I exemplet later vi
det stanna. Dock lägger vi till IFERROR till vår formel. Vi vill bestämma vad
vi ska visa om vi får ett fel. Då vill vi inte visa någonting, eller en Nolla
berdene på vad vi vill göra med siffrorna i nästa steg. Jag väljer att visa en
0a.
=IFERROR(IF(SEARCH(B$1;$A2);1;FALSE);)
Jag gillar också att summera och jämföra direkt i tabellen. Summan
delat med antalet i varje kolumn:
=SUM(B3:B236)/COUNTA(B3:B236).
Det fina med SEARCH är att man kan infoga wildcards också. Prova att använda * för att ignorera avvikelser inne i textsträngen.
SvaraRadera