Visst har vi alla råkat ut för
situationer där vi behöver ha flera vilkor sanna för att VLOOKUP ska vara rätt
operation. Det finns ett ganska enkelt sätt att kringå den formen av
problematik.
Låt oss säga att vi har följande
information i en tabell.
Vi vill plocka priset här ifrån
men vi vill samtidigt att alla kriterierna i kolumn A-D stämmer med målet.
Antagligen skulle vi kunna skapa en massa krångliga AND och IF formeler för att
få det att funka. Eller kanske ännu heller INDEX och MATCH. Men det bli en
massa kod som vi egentligen inte behöver. Lösningen ligger i att skapa en ny
column och göra en enda formel i denna. Den vi ska använda os av heter CONCAT
Det är en busenkel formel som
trycker ihop all info i de fält vi väljer till ett enda. Med =CONCAT(B2:E2) Får
vi följande resultat.
Fyll formeln i hela kolumnen som
ska användas och gör samma sak i den mottagande tabellen. Vi får följande
struktur.
![]() |
Prislista |
![]() |
Lager |
Det enda vi behöver göra nu är en
vanligt VLOOKUP mot A kolumnen för att få det resultat vi vill ha. =VLOOKUP(A2;Prislista!A:F;6;FALSE)
Självklart kan vi snygga till det
genom att formatera cellerna som valuta och plocka bort #N/A med ett enkelt
tillägg I formeln. =IFNA(VLOOKUP(A2;Prislista!A:F;6;FALSE);"")
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar