söndag 30 december 2018

Snygga till det med PROPER

För en tid sedan fann jag mig i ett statistiskt problem. Mitt mål var att räkna ut vilket område som till hade mest frekvensta kunder. Jag fann mig ha en lista på några tuden entries där källan är vad kunden själv har knappat in i databasen. 


Som synes är en del entries i versaler, andra i gemener medan de flesta är hel ok som jag vill ha dem. Dvs. begynnelsebokstav som versal, resten som gemener. Jag skulle kunna lösa det genom att skapa en ny tabell där jag letar up de felaktiga värdena och returnerar de korrekta med VLOOKUP men det är en tabell jag behöver underhålla. Det är ett levande dokument och jag vill ju såklart att alla framtida tillkomster ska behandlas på samma sätt. 

Svaret är lika enkelt som stilligt. PROPER gör det åt oss. Vi fixar en ny kolumn som vi använder till att räkna och plocka resultatet ifrån. I den nya kolumnen skriver man =PROPER(N1722) där N1722 är celllen vi vill fixa. Alla ord kommer nu att få en versal som begynnelsebokstav och med efter följande gemener. Jämför skillnaden. Vilken tycker du ser stilrenast ut?


Motsvarande formler kan användas för enbart versaler (UPPER) eller gemener (LOWER). Riktigt smidigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar